perjantai 24. tammikuuta 2014

Kuvan asettelu


Katso hetki kuvaa ja mieti ajatuksen kanssa, mitä kuva haluaa kertoa. Mihin kiinnitit katseesi? Mikä oli kuvan pääkohde? Kuva on otettu hämärässä F2.8 | 1/25" | 24mm | ISO 2500. Kohta tulee toinen kuva, missä selvennetään kuvan tarkoitusta, mutta käydään ensin läpi kameran arvot. Hämärä huone, heikko valaistus, pimeä ilta. Joten asetusten on oltava kuvan onnistumisen vuoksi hyvin valoa keräävät. Eli aukko suurimmalle, suljin aika 1/25" jota saattelee niinkin suuri iso arvo, kuin 2500. Tässä tulee myös hyvä esimerkki, mitä suuri aukko saa kuvassa aikaan hyvän valon johtamis kykynsä lisäksi. Huomaat edessä olevan maton reunan olevan pehmeä, eli blurrattu, jota myös kutsutaan "bokeh" ilmiöksi. Myös taustalla oleva tietokone on pehmentynyt. Etsin on keskipisteen kanssa lukittu tietokoneen hiireen, joka kuvassa on terävimmillään. Se myös on kuvan pää kohde.

Kuinka saadaan johdateltua katse haluttuun kohteeseen?


SININEN VIIVA: tämä on ns. horisontti, joka on syytä pitää suorassa (pois luettuna tehostekeinona käytettyjä poikkeus sääntöjä). Ihmissilmä haluaa nähdä melkein aina horisontin suorassa. Muutoin kallistelemme päätä, saadaksemme suoran katselinjan taustalle.

PUNAINEN VIIVA: tämä on kultainen leikkausviiva ja hiiri on vaaka ja pystyrivin 1/3 säännön mukaan kohdistettu niiden kahden viivan leikkauspisteeseen. Maisema kuvauksessa olisi siis hyvä käyttää horisontin kohdistusta ylä tai ala viivalle, jolloin kuvaan jää 2/3 tilaa, mutta aina on erilaisia kumoussääntöjä näissäkin säännöissä.

KELTAINEN VIIVA: kuvastaa leadingline sääntöä, eli mihinpäin halutaan katsetta kohdistaa. Oikea viiva vie hiiren vierestä ja vasemmalla kohti tietokonetta, mutta molemmat tukevat toisiansa ja hiiri jää leadingline suunnan keskialueelle

VIHREÄ VIIVA: hiiri on kohdistettu tietokonetta kohti ja tuo vakautta, vaikka taustalla näkyykin linssin tulppa. Edellisestä leadingline säännöstä poiketen, hiiren kulmasuunta on hieman ristiin keltaisen viivan kanssa. Tietokone, tulppa ja hiiri muodostavat kuitenkin tasapainoisen alustan, jolloin ylimääräisistä esineistä huolimatta, katse hakeutuu hiireen.

Yhteenveto: Suunnittele kuvatessasi hetki, ennen kuin otat kuvan. Asettele etsimen läpi kuvaa ja pohdi ensimmäisenä, onko horisontti kunnossa ja mihin pääkohde on sijoitettu kuvassa. VAlitse aukko (F) myös tätä varten, jolloin suurella aukolla voidaan irroittaa kohde muusta kuvasta. Suunniteltu kuva, myös helpottaa jälkikäsittelyä ja vähentää siihen käytettyä aikaa. Myöhemmin alat huomaamaan, että automaattisesti haet eri linjoja, etkä välttämättä enää käytä kymmentä sekunttia kuvaan, vaan löydät huomattavasti laajemmin linjojen käyttöä.

Myöhemmin hieman lissää kuvaus kulmista, sekä erilaisista leikkaussääntö malleista. Tämä on yksi malli. Näin saat kuvista huolitelluimpia ja siistimpiä. Katsojakin ymmärtää helpommin kuvan asettelusta. Tämä on ns Make it kuva, eli tehty tilanne.

2 kommenttia:

  1. Loistava postaus! Tästä taidan koota avainsana listan kameralaukkuun jottai voikin sitten keskittyä parempaan sommitteluun kuvatessa. ;) Ja tajuttoman hieno kuva pienellä miettimisellä noinkin arkisista ja tavallisista asioista!

    VastaaPoista
  2. Sommiteltu kuva tuo paljon puhtia kuvaukseen. Myös kuvakulman etsiminen vie hetken aikaa välillä ja tässäkin piti painaa naama kiinni lattiaan (= että sai rajattua kuvan täysin kameran avulla.Onnistunut lopputulos palkitsee aina, vaikka välillä siihen vaaditaan hetken panostusta miettimisen ja summottelun avulla.

    VastaaPoista

Profile

Photo Favorite

Contact

Follow Us

Yhteydenottolomake

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *